Värna den biologiska mångfalden

Blommande slån.

Den 22 maj är det biologiska mångfaldens dag, en dag initierad av FN i syfte att låta dagen vara ett verktyg för att öka förståelsen för artrik natur.

Varje dag kan såklart vara biologiska mångfaldens dag. Varje dag kan var och en göra något för att värna den biologiska mångfalden och varje dag kan vi uppleva den biologiska mångfalden runt oss. Den är ju där hela tiden, på flera olika sätt.

För att tydliggöra vad biologisk mångfald faktiskt är för någonting så definierar vi det här. Naturvårdsverket beskriver biologisk mångfald som “livets många olika former på jorden”. De olika typerna av biologisk mångfald listas inom dessa kategorier:

• Mångfald av ekosystem
  • Mångfald av arter
  • Mångfald av genetisk variation inom arter
  • Biologiskt kulturarv

På hemsidan för biologiska mångfaldens dag finns det ett manifest för biologisk mångfald. Den skriver bland annat: “Vi vill också att det ska bli en dag när hela Natursverige förenas under en gemensam flagg. Allt från de största naturorganisationerna till små lokala initiativ kan enas om vikten av en artrik natur och göra något gemensamt denna dag.”

Vi önskar oss samma sak! Vi önskar oss att Stockholms län bubblar av initiativ och engagemang för biologisk mångfald i samband med 22 maj. Kanske till och med att hela maj får vara biologiska mångfaldens månad och kanske kan det följa med oss dag för dag även när maj är över.

För biologisk mångfald handlar ju trots allt om allt levande, i relation till varandra, överallt, hela tiden. Hur möter du biologisk mångfald idag? Och på vilket sätt vill du närvara till biologiska mångfaldens dag?

Tips på aktiviteter

På biologiska mångfaldens dags hemsida finner du aktiviteter runtom i landet som görs i samband med dagen: Aktiviteter – karta – Biologiska mångfaldens dag (biomfdag.se)

Träffa oss på länsförbundet och i kretsar runt om i länet och hör mer om hur vi jobbar med biologisk mångfald inom olika områden. Du kan också bygga holkar tillsammans med oss och Skansens zoologer. Mer info: Biologisk Mångfaldsvecka på Skansen – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

I Naturskyddsföreningens kalender finner du massor med aktiviteter: Kalender – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Källor

Naturvårdsverket: Vad är biologisk mångfald?

Biologiska mångfaldens dag: manifest