Vill du ha grönare skolgårdar?

Hur ser miljön ut vid skolan där du bor, jobbar eller där ditt barn leker på rasterna? När du själv är utomhus, vad får dig att bli fysiskt aktiv, mer nyfiken och får större lust att lära?

Forskning visar att elever rör på sig mer, blir mer motiverade och presterar bättre när de har lektioner utomhus. Naturen i städerna bidrar med många värden för oss alla, både för vår fysiska och mentala hälsa. Träd minskar stress, skapar en känsla av sammanhang och renar vår luft från koldioxid bland annat. Mer grönska skapar plats åt fler växter, djur och annat levande. Alla tjänar på en grönare stad, inte minst barn.

I Stockholm ska flera skolgårdar renoveras i sommar, för att bli mer klimatanpassade. Det innebär att det finns en god chans att påverka och få in mer grönska. Vill du engagera dig tillsammans med oss? Hör gärna av dig till johanna.anemalm@naturskyddsforeningen.se

Vår riksförening har även tagit fram material om skolgårdar som du fritt kan använda dig av: Skolträdgården – kostnadsfritt skolmaterial från Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Länkar:

Elever presterar bättre när undervisningen flyttar ut – Forskning.se

(PDF) Urbanization, biodiversity and ecosystem services: challenges and opportunities: a global assessment (researchgate.net)