Gröna Kilarnas Dag

naturguide utsikt
Gröna Kilarnas Dag 2016 – 15 maj! Program publiceras dagarna innan aktuellt datum
(Gröna Kilarnas Dag 2015  – 24 maj!    Programmet hittar du här!)

Storstockholms gröna kilar är den stjärnformiga struktur av naturområden som sträcker sig från förorternas ytterkanter ända in till Stockholms centrala delar. De gröna kilarna ger Stockholmarna en fantastisk tillgång på natur på nära håll vilket är oerhört attraktivt. Men denna grönska är ingen självklarhet. Exploateringstrycket i storstaden är stort och nyexploateringar naggar bit för bit de gröna kilarna i kanten. Därför blir det allt viktigare att ha en dag som Gröna Kilarnas Dag då invånarna i länet inbjuds att uppleva och manifestera den natur som är så viktig att bevara och utveckla på ett hållbart sätt.

Kilarna manifesteras varje år i maj genom ett stort antal utflykter och aktiviteter i de gröna kilarna av miljö- och friluftsorganisationer från nätverket Skydda Storstockholms Gröna kilar.

Nätverket Skydda Storstockholms gröna kilar består bl a av: • Naturskyddsföreningen • Föreningen Rädda Järvafältet • Kyrkhams Fältskola • Paradiset Hanvedens vänner • Nätverket Årstafältet • Sportfiskarna • Svenska Turistföreningen • Stockholms orienteringsförbund • Birka-, Roslagens-,Södertörns- och Stockholms Scoutdistrikt  • Friluftsfrämjandet • Fältbiologerna • Förbundet för Ekoparken • Stockholms Ornitologiska förening • Världsnaturfonden • Stockholms Hembygdsförbund • Arbetsgruppen bevara Nackareservatet • Södertörns Scoutdistrikt  m.fl.