Debattartiklar

Här hittar du Naturskyddsföreningen i Stockholms läns senaste debattartiklar.

Presskontakt: Ordförande Lena Vängstam, mobil 070-1730092, lena.vangstam@naturskyddsforeningen.se

2023-12-30

Debattartikel i tidningen ”Mitt i”: Sluta tumma på klimatet – annars blir vi aldrig attraktiva

2021-10-22

Debattartikel i tidningen ”Mitt i” om klimatförbud 2030 undertecknad av klimatgruppen och länsförbundets ordförande.

Foto: tidningen Mitt i

2021-05-26

Debattartikeln som Länsförbundet står under i ETC i samband med att det är 50 år sedan Almstriden 1971 i Kungsträdgården: ”Då var det almarna – nu är det trafiken!” heter artikeln. Idag kämpar miljöengagerade ”inte minst för att minska massbilismen och skydda natur i och omkring stadsmiljöerna.”

2021-03-23

Länsförbundet svarar ihop med sex andra miljöorganisationer i en replik på företrädare för Vänsterpartiets debattartikel i DN tillsammans med ett flertal andra miljöorganisationer.  Läs repliken här!

2021-02-26

Debattartikel om Tvärförbindelse Södertörn
Länsförbundet och kretsen i Huddinge skriver i en debattartikel i Dagens ETC om Tvärförbindelse Södertörn med anledning av att vägplanen nu är ute på granskning. Många instanser, till och med Trafikverket själva, pekar på att trafiken måste minska för att klimatmålen ska nås. Klimataspekterna har överhuvudtaget inte beaktas vid planeringen, vilket även Naturvårdsverket kritiserat starkt.