Ledare: Larven blev vägvisare på stämman

Gräset frasar under fötterna. På väg till Naturskyddsföreningens riksstämma i Västerås tar jag vägen förbi min kolonistuga i Södertälje för att vattna. Koltrasten, som jag tilltalar med Kolis, skuttar förhoppningsfullt ut ur hortensiorna för att kunna fånga några stänk från vattenspridaren. Ner från lönnen singlar en ensam larv och landar på datorns tangentbord, som en påminnelse om vad stämman, med all sin formalia, egentligen handlar om. Till och med det allra minsta – och kanske oönskade – kryp har sin plats på jorden, och det är Naturskyddsföreningens uppgift att stå upp för det. Då måste föreningen fungera. Med sina lokala kretsar och länsförbund är Naturskyddsföreningen en levande folkrörelse och stämman det yttersta demokratiska verktyget.

Det är overkligt torrt i Västerås också, men inomhus är det svalt och skönt. Medlemmar och ombud sitter bänkade i plenum och utskott. Vi diskuterar, röstar och blir nöjda eller frustrerade, gläds åt återseenden och knyter nya kontakter. Stämman väljer Beatrice Rindevall från Stockholm, till ny ordförande i riksföreningen, och tidigare ordföranden Johanna Sandahl avtackas hjärtligt. Nya hedersmedlemmar får sina silverfalkar för fantastiska insatser i naturens tjänst.

På söndagen börjar det äntligen regna. Ombuden tampas med motioner och paragrafer. Ska vi kampanja inför EU-valet, återinföra visenten eller kartlägga behovet av metaller? Efter många timmar i plenum tumlar vi ut, blinkar mot ljuset och andas in dofterna från våt grönska och asfalt. Allt blev kanske inte som alla ville men så fungerar det ju med demokrati.

Ett uttryck som återkommit under helgen är Den gyllene ryggraden. Det är den som ger stadga åt oss människor när vi vacklar i våra livsval eller i vardagsbesluten. Den gyllene ryggraden hyser våra grundvärderingar och leder oss rätt när vi är vilse. Det är den som får mig att så självklart plocka upp den lilla larven från tangenterna och försiktigt flytta den tillbaka till lönnen. Jag tror att det är vad de flesta i föreningen skulle ha gjort.

Lena Vängstam,
Ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län