Projekt: Avtryck

Hur kan vi tillsammans skapa handlingskraft och framtidshopp i klassrummet? Hur kan vi inkludera möjliga framtider och visioner om dem i en omställd värld redan i klassrummet?

I ett nytt projekt är vi i länsförbundet med och samtalar om miljö- och klimatkriser, med elever i gymnasieskolor runt om i länet. Vi har tagit fram en handledning tillsammans med gymnasiepedagoger och Omställningsnätverket kopplat till filmen Avtryck som kan visas i klassrummen.

Handledningen, med filmvisning, är uppdelat i 4 tillfällen. Handledningen möjliggör diskussioner om utmaningar och möjligheter, samt om vad vi själva kan göra i våra egna lokala sammanhang. Förhoppningen är att projektet ska stärka engagemang och samverkan i våra gemensamma avtryck och för vår gemensamma framtid i länet. Projektet är ett samarbete med Fältbiologerna och Naturskyddsföreningens lokala engagemang.

Vill du veta mer eller vill du att projektet kommer till din skola, kontakta vår verksamhetsutvecklare på johanna.anemalm@naturskyddsforeningen.se

Filmen Avtryck är gjord av Mattias Olsson och mer information om filmen finns här.

Grundupplägg för handledningen och dess kopplingar till läroplanen finns här.