Ledare: Hur ska det gå för påskharen?

Skogshare (Lepus timidus).

Ordet dagsmeja härstammar från fornsvenskan och kan översättas ungefär med dagens kraft. Och det är precis det som det handlar om – att solen på dagen vinner över kylan och får snö och is att smälta. Vintern i år har i stort varit mild men oförutsägbar. När det väl snöat har det gjort det ordentligt. I mars föll 71,9 mm i Stockholm, mest nederbörd i mars sedan 1909. Men nu droppar det från taken och det kanske blir en vårig påsk, trots allt.

Ju mer nyckfullt vädret uppför sig, desto svårare blir det för naturen att anpassa sig. Skogsharen är en av arterna som fått det tuffare när vintrarna blivit mildare. Den skiftar till sin vinterpäls när dagarna blir kortare, även om det inte finns någon snö. Utan snö fungerar den vita vinterdräkten illa som kamouflage och haren blir ett enkelt byte för rovdjur. Att skogsharen tvingas konkurrera med den inflyttade fältharen, som är gråbrun året om, gör inte saken lättare.

I länet har vi ännu tämligen gott om skogsharar men de minskar kraftigt i antal. Därför finns skogsharen numera med på Artdatabankens rödlista. Bister framtid anas alltså för vår egen lilla påskhare.

Bistert har det blivit även för seniorer. I dagarna har över 2 000 äldre kvinnor i Schweiz vänt sig till Europadomstolen med en stämning mot det egna landets regering. Kvinnorna anser att de tilltagande värmeböljorna hotar deras liv och hälsa och att regeringen för en så dålig klimatpolitik att den strider mot de mänskliga rättigheterna. Här stämmer ungdomarna i Aurora den svenska staten, av liknande orsaker. De kräver att barn och unga ska ha rätt till liv, hälsa och utveckling enligt Europakonventionen och att staten ska hantera klimatkrisen just som en kris.

Jag önskar dem alla dagens kraft att stå upp mot politisk kyla och cynismen. Och en god helg till er allihop. Med ekologiska ägg på matbordet kan påsken bli riktigt klimatsmart.

Lena Vängstam,
Ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län