Ledare Månadsbladet: Lite mer skärpa i RUFS 2060, tack!

Jag försöker koncentrera mig på Region Stockholms förslag till utvecklingsplan men en ormvråk seglar i vida cirklar ovanför mitt huvud, där jag sitter i trädgården. Ormvråken är knappast en raritet, snarare en av våra vanligaste rovfåglar, men när jag hör det klagande lätet, kiää kiää, kan jag ändå inte låta bli att spana mot himlen. Kort därefter drar ett gåssträck förbi, ljudligt honkande. Det är bara att tacka för underhållningen.

Regionens utvecklingsplan RUFS 2060 har höga ambitioner. Stockholm ska ligga i framkant på den gröna omställningen och bli Europas mest attraktiva region. Det låter ju lovande men är oklart hur det ska gå till i praktiken. Planen förhåller sig inte ens till regionens egen klimatbudget, vilken borde vara den självklara utgångspunkten för hela visionen. Det är faktiskt väldigt märkligt.

Länsförbundet önskar en skarpare RUFS 2060. När det uppstår målkonflikter, till exempel mellan bostadsbyggande och klimatanpassning – vad ska prioriteras? Vi i länsförbundet vill att man undviker att riva hus, utan renoverar, bygger om eller bygger till i stället, vågar vara mer innovativ. Använd mark som redan är exploaterad i stället för att nagga på viktiga naturområden. Vi vill att Storstockholms gröna kilar ska bli naturreservat och att trängselskattesystemet utvecklas så att det kan finansiera den tynande kollektivtrafiken. Vi vill se förslag på konkreta åtgärder. Den som vill läsa hela vårt yttrande om RUFS 2060 kan göra det här.

Region Stockholm har inte rådighet över allt som händer i länet men kan bli starkare som vägledande kraft för kommunerna och i sin påverkan på nationella beslut. Det går. Stockholms stad tar ju strid mot regeringen om nedläggningen av Bromma flygplats. Den historien blev ännu mer intressant när flygbolaget BRA lät meddela att det slutar flyga från Bromma nästa år. Snart finns knappt några flygplan kvar, ingen som vill driva flygplatsen och ingen vilja från stadens rödgröna majoritet att ha den kvar. Spännande fortsättning följer. Man tackar även för den underhållningen.

Lena Vängstam
Ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län