Ledare Månadsbladet: Kan EU rädda humlorna?

Det var många som röstade för planeten i EU-valet, särskilt i Stockholms län. Här var också röstdeltagandet högst i landet. Nu uppmanar vi våra nyvalda parlamentariker att stärka miljö- och klimatarbetet i EU och agera motvikt till de krafter som vägrar eller inte vågar ta det ansvaret.

För, bland så många andra oräkneliga effekter av bristande klimatansvar, fattas det något i min koloniträdgård i år. Jag saknar humlorna. Visst surrade det i fruktträden när de blommade i våras, men jag såg inga humlor. Forskning (vid Lunds universitet) visar att på grund av klimatförändringarna vaknar humledrottningarna fem dagar tidigare, som ett riksgenomsnitt, jämfört med för tjugo år sedan. Det kan vara vanskligt om det inte finns något för dem att äta när de ska starta nya kolonier. Vädret har också en tendens att bli mer nyckfullt, något som vi i Stockholm verkligen fått uppleva i år. Enligt experter på området har just våren 2024, med kylan i slutet på april och början på maj, varit särskilt svår för de nyvakna humledrottningarna. Låt oss hoppas på en sommar med lagom mycket sol, värme och regn så att de får en chans att återhämta sig.

Så vad kan vi själva göra för att hjälpa humlor och andra nyttiga pollinatörer? Har man en trädgård eller en balkong kan man odla bivänliga blommor och låta bli att använda giftiga bekämpningsmedel. Annars kan man bidra till att spridningen av gifter minskar genom att handla ekologiskt.

Från flygande bin till flygande plan – vi vill stänga Bromma flygplats och det verkar gå framåt. Stockholms stad vill också avveckla flygplatsen och undersöker nu förutsättningarna för att bygga bostäder på marken i stället. Vad tycker du är viktigt att tänka på om man ska bygga en ny stadsdel? Svara på enkäten på Stockholms stads hemsida.

Nu önskar jag alla en fin sommar. Kanske kan du höra ett bi eller två i naturen runt knuten!

Lena Vängstam
Ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län