Ledare: Tankar från kollektivtrafiken

Man brukar säga ett kollektivtrafiken är samhällets blodomlopp. Frasen må vara sliten men det ligger mycket i den. I Stockholms län färdas nära 900 000 människor kollektivt, dit där de kan arbeta, sjunga i kör, få vård, studera, fika, spela innebandy, gå på bio, eller vad de nu vill eller behöver göra. Med människorna transporteras barnvagnar, hundar, datorer, resväskor och ett oräkneligt antal andra grejer. Allt är i rörelse.

Jag använder kollektivtrafiken nästan varje dag – tunnelbana till länsförbundets kansli i Bagarmossen, spårväg till Djurgården där jag också jobbar, pendeln till min stuga utanför Södertälje och en mix av bussar lite hit och dit. Det fungerar helt okay för mig att ta mig från punkt A till punkt B utan att belasta klimat och miljö alltför mycket.

Men Stockholm växer och trots den pågående utbyggnaden av tunnelbanan och tvärbanan så räcker det inte för att möta behovet av transporter och samtidigt minska utsläppen från biltrafiken. Nyckelordet är effektivitet. Att driva fordon med elmotor kräver avsevärt mindre energi än med förbränningsmotor och dessutom kan dyrbar mark sparas. För att fler ska vilja ställa bilen måste kollektivtrafiken bli billigare, snabbare och mer tillgänglig. Om våra samhällen planeras smartare kan resorna bli färre och kortare.

Det handlar om en större omställning och för det behövs både vilja, resurser och kunskap. Länsförbundets klimatgrupp har tagit fram en kollektivtrafikstrategi för att bidra med det senare. Och pengar finns ju om man skrotar Förbifart Södertörn. Nu ser vi fram emot att länets beslutsfattare visar mer vilja.

Lena Vängstam,
Ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län

Läs Månadsbladet Februari här.