Natursnokarna

ill-snoken-fjarilNatursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet med syftet att välkomna fler barn och vuxna ut i naturen.

Vad gör Natursnokarna?
Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka. Dels för att det är så roligt, dels för att det får oss att må bra. Natursnokarna är en unik verksamhet eftersom våra aktiviteter vänder sig till familjer, barn och vuxna tillsammans.

Varför ska man ut och snoka i naturen?
Forskningen visar att både barn och vuxna blir friskare och mindre stressade av att vara i naturen. Vi minns och lär bättre när vi använder både kroppen och sinnena. Barn får bättre motorik av att vara i naturen och deras koncentration och kreativitet ökar. Sedan finns det förstås mycket spännande att upptäcka tillsammans i naturen. Naturen är livsviktig för oss och ger oss många gratistjänster som vi ibland tar för givna, till exempel ren luft, mediciner och byggnadsmaterial. De som har kunskap om naturen är också rädda om den.

Hur snokar vi?
Aktiviteterna varierar beroende på vilka intressen som deltagarna och ledarna har. Vi klär djurgranar, följer spår i snön, snokar upp kräldjur och skådar fågel. Det är bara fantasin som sätter stopp. Till höger hittar du länkar till de kretsar som erbjuder barn- och familjeverksamhet under året. Finns inte din ort med kan du vara med och starta en grupp! Det är busenkelt och superkul. Skicka ett mail till natursnokarna@naturskyddsforeningen.se så får du veta mer.

bild_ill-kemisnokVill du kanske bli ledare?
Man måste inte vara expert – bara ha intresset av att hjälpa andra ut i naturen. Naturskyddsföreningen bjuder in till träffar och kurser under året. Nyfiken? Läs mer om kurser och snokverksamheten här!

Här är kretsarna i länet som har snokverksamhet!

Järfälla
Lidingö