Guidningar för alla

Rapport från guidningar för alla

Vi njöt av försommaren i Tyresö slottspark!

Vi följde med Martina Kiibus och njut av Tyresö slottspark i försommarskrud. Slottsparken är en av Sveriges äldsta engelska parker med välordnade gångvägar, en konstgjord bäckravin med broar och omväxlande vyer. Här växer gamla grovstammiga lövträd som al, bok, ek och lind och blommande fruktträd. Betande får bidrar till att hålla landskapet öppet och ger en artrik försommarflora.

Om guidningen
Guidningen genomfördes måndag 23 maj kl. 18-20 och tisdag 24 maj kl. 10-13. med samling vid borggården framför Tyresö slott. Vandringen var cirka 3 km lång och tog ca 2 timmar. Den 24 maj tog vandringen ca 3 timmar – då tog vi en fikapaus på Notholmen. Guidningarna var gratis. Ingen anmälan behövdes.

Tillgänglighet –  Det går att ta sig fram med rullstol och rullator i slottsparken och ut på bryggan på Notholmen. Ibland när gångvägarna är nygrusade kan det vara lite tyngre. Sista backen tillbaka upp mot slottet är något ansträngande. Hitta hit –  Buss 875 från Gullmarsplan och Tyresö Centrum gå av vid Tyresö kyrka. Med bil kör du Tyresövägen österut till Tyresö kyrka och slott. Det finns handikapparkeringar vid kyrkan och slottet. Färdtjänst: uppge adress Tyresö slott.

Vi andades ut i naturen – mindfulnessvandring i Judarn

Naturen är en perfekt plats för återhämtning. Skogens ljud och dofter mjuklandar i hjärnan och ger oss i bästa fall en positiv ”hjärntvätt”. Naturen är alltid ”här och nu”, och ställer inga krav. Här kan vi andas ut och hämta ny energi. Under en lugn promenad tillsammans med Bosse Rosén stannade vi till då och då och provade några övningar i mindfulness med naturkänsla.

Om guidningen
Guidningen genomfördes onsdag 8 juni kl 13-15 och tisdag 14 juni kl 18-20, med start utanför T-bana Åkeshov, på samma sida som Åkeshofs slott. Vandringen var ca 2 km lång och tog ca 2 timmar och gick i lugnt tempo. Den som ville kunde stanna kvar och fika i slottsparken efteråt. Guidningen var gratis.

Tillgänglighet –  Stigarna som vi går på är breda med jämnt och fint underlag. Det går bra att ta sig fram med rullstol och rullator. Backen från tunnelbanan upp till reservatet är kort men något ansträngande. Hitta hit – Tunnelbanans gröna linje mot Åkeshov eller Hässelby Strand. Gå av vid Åkeshovs station. Hiss finns. Färdtjänst: Uppge adress Åkeshovs gårdsväg 8. Bil: Bäst är att slå upp adressen Åkeshovs gårdsväg 8 och följa vägbeskrivning.

Vid frågor och funderingar, kontakta Katrin Jones Hammarlund, katrin.hammarlund@naturskyddsforeningen.se eller 070-234 01 17
Guidningarna genomfördes av Storstockholms naturguider som är en del av Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Guidningarna sponsrades av Stockholms läns landsting.